Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Stretchen voor het hardlopen lijkt zinloos

Of je nu rek- en strekoefeningen doet voor het hardlopen of niet, de kans op blessures blijft even groot. Dat blijkt uit een onderzoek van Daniel Pereles van de George Washington Universiteit in de Amerikaanse hoofdstad.

112098_joggingOok ontdekte Pereles dat mensen die ineens wel gaan stretchen voor het hardlopen, of er juist plotsklaps mee stoppen, veel meer kans hebben op een blessure. Van de drieduizend onderzochte hardlopers die hun routine hetzelfde hielden, kreeg 1 op de 6 een blessure. Van degenen die hun opwarmroutine veranderden, had bijna 1 op de 4 kans op een blessure.

Gescheurde kruisbanden
De meest voorkomende blessures onder de hardlopers op amateurniveau, waar het onderzoek zicht op richtte, waren gescheurde kruisbanden, verwondingen aan de voeten en enkels en pijnlijke knieën. "Blijkbaar is hardlopen een zware sport'', meent Pereles. De oorzaak van de blessures lag vaak in een hogere 'Body Mass Index', of een oude, dan wel chronische blessure.

Nogal vreemd
Waarom stretchen niet helpt en waarom een verandering in de gebruikelijke warming-up een recreatieve hardloper blessuregevoeliger maakt, is voor Pereles gissen. "Het is nogal vreemd. Ik snap er ook niets van'', aldus de onderzoeker. Eerder onderzoek naar rek- en strekoefeningen vond Pereles overigens niet gelden voor recreatieve hardlopers. Zijn collega-onderzoekers richtten zich namelijk altijd op professionele atleten die korte afstanden renden.

Bron: ANP & FysioForum

Op February 21, 2011